Publikace Ohňostroj – Josef Furtenbach

Publikace Ohňostroj – Josef Furtenbach

Informace o exponátu

Date
14. 6. 2021
Země
ČSR
Skills
Československo
Website
hicp.cz

Podrobnosti o exponátu

Kniha má celkem 28 stran. Byla vydána v červnu roku 1944 v Praze.

Pojednání o ohňostroji, zabírající podstatnou část Furtenbachovy Puškařské školy (vybraná z jeho díla ,,Mannhafter Kunstspiegel“), patří do oboru divadelního příkladem své organisace a svého uspořádání. Opět jde o formu výtvarnickou, tento krát o předchůdce mechanisovaného divadla konstruktivistů, kde hrálo světlo, barva, forma a snad i zvuk. Také v této formě, u ohňostroje, hraje forma, barva, světlo a zvuk. Formou divadelního prostoru je tato ukázka zárodkem divadla v přírodě (vedle sou dobých slavností v zahradách, jejichž součástí byl ohňostroj) a ve vývojové řadě před chází dnešní slavnosti ve stadionech. Základem prostorovým je forma cirku (stadionu), tedy kruhová forma půdorysná, kolem níž se po obvodu kruhu soustřeďují diváci. Ve srovnání s příklady dalšího vývoje poznáme pak její místo. Miroslav Kouřil.

Když jsem vysvětlil zcela důvěryhodně a aperte a když jsem popsal již ve pise Halonitro-pyroboliae, vytištěném r. 1627, na fol. 1-41, podle italských ne boli vlašských vah a v Puškařské škole, vytištěné r. 1643, na fol. 1-61, podle ně meckých vah rozličné, dobře vyzkoušené směsi neboli mixtury, kterých lze po užiti ve všech ohňostrojích na prospěch a pro radost, zdá se téměř, že není věci, která by tam nebyla sdostatek vysvětlena, a bylo by tedy zbytečné opakovat totéž. Ale nezmarná lidská podstata už je řízena tak nevyzpytatelně, že čím více speculuje o tomto umění, tak daleko zabíhajícím, tím více, ba hodinu od hodiny, mu dává svobodný duch nové formy a postavení nebo to či ono povznáší stále výš a výš, než o tom co věděl dříve, a tim to pořádá s lepším rozumem, vznešeněji a závažněji. Ačkoliv můžeme vytvořit pěkné dílo s figurami rozličných draků, lodí a s jinými složitými ohňostroji, přece jenom tam, kde je vše změteno skrz naskrz ve veliké confusi, ani pořádně nevnímáme, jaké effectum způsobil ten nebo onen kousek, a to proto, že se tam staly chyby z nedbalosti, že neprobíhá jedno po druhém, ale všecko zároveň a že je jeden kus zastíněn a zakryt jiným. Proto jsem si vždycky myslil-a myslím podnes, že bychom měli dirigovat a řídit zkoušku z mistrovství mladého ohněstrůjce podle toho, zdali odpaluje neohroženě a jeden kus po druhém podle náležitého pořádku (bez jakékoliv confusie) a není-li všechno nazdarbůh, ale naopak zdali je první kousek proveden se stejným mistrovstvim jako poslední a zvládne-li s náležitou péči a obezřelostí ohňostroj podle své vůle a záliby. Pro mladého ohněstrůjce, který nehodlá vynaložit veliký peníz, postačí na zkoušku ohňostroj, který je popsán v mé Puškařské škole na fol. 54 až 58 a tamtéž vy podobněn na mědirytině č. 16. Až jej pořídí podle ponaučení, kterých se tam dočte, může se představit přítomným milovníkům toho umění s plnou ctí, může později sestavit podle toho vzoru více ohňostrojů a získat si vlastní zkušenosti, a proto se nyní spokojuji odkazem na jmenovaný spis. Ale chce-li trochu alargovati neboli zvětšiti příslušné náklady a provésti vše s větší důstojnosti a půvabněji, než jsem učinil já při této příležitosti, nechť dá pozor, jak popíši ještě jednou takové, ale mnohem hojnějšími podrobnostmi opatřené (a ve skutečnosti vlastnoručně vyzkoušené a zdařilé) ohňostrojové theatrum, vyměřené po pravém planimetrickém způsobu, jak následuje. Josef Furtenbach