Ohněstrůjný umělec Ing. Ivan Martínek
Ing. Ivan Martínek – Ohněstrůjný umělec, který rozjasnil českou oblohu
Úvod
V české kultuře a umění existují jména, která překračují hranice svého oboru a zanechala nesmazatelnou stopu v srdcích publika i odborné veřejnosti. Mezi takové osobnosti bezesporu patří Ing. Ivan Martínek – vizionář, umělec, inovátor a mistr pyrotechniky, jenž povýšil ohňostroje na scénické umění a inspiroval generace pyrotechniků nejen v Česku, ale i v zahraničí. I když nás tento výjimečný tvůrce opustil v listopadu 2023 ve věku 69 let, jeho odkaz žije dál v každém výjimečném ohňostroji a v každé emocí, kterou dokázal svým dílem vyvolat.
Dětství, studium a první setkání s divadlem
Ivan Martínek se narodil v roce 1954. Už od dětství v něm klíčila fascinace světlem, barvami a magií efektů, které dokážou proměnit noční oblohu v podívanou plnou emocí. Již jako malý chlapec rád experimentoval se sirkami a ohněm, což předznamenalo jeho pozdější profesní dráhu.
Po absolvování Gymnázia v Tišnově následně vystudoval chemii na vysoké škole chemicko-technologické v Pardubicích, kde získal technické vzdělání, které se pro něj stalo zásadním základem pro práci s pyrotechnikou. Právě v době vysokoškolských studií se začala rýsovat jeho životní cesta – a to zcela nečekaně.
Na konci sedmdesátých let byl Martínek osloven Zdeňkem Klukou z brněnské skupiny Progress Organization, která připravovala v roce 1978 rockovou operu „Dialog s vesmírem“. Jako chemik tehdy pomáhal vytvořit scénické efekty. Tato spolupráce ho zcela pohltila a přivedla k Petru Scherhauferovi, legendárnímu režisérovi Divadla na provázku, který Martínekovi nabídl práci v divadelním prostředí. Právě tato životní křižovatka znamenala jeho definitivní odklon od čistě chemické profese k umělecké tvorbě.
Od divadelních efektů k ohňostrojům
Začínal tedy jako tvůrce scénických efektů pro divadlo, což mu otevřelo cestu k vlastnímu vyjadřování prostřednictvím světla, zvuku a pohybu. V roce 1987, v rámci festivalu Divadlo v pohybu v Brně, vytvořil Ivan Martínek svůj první samostatný ohňostroj. Povzbuzen radou Petra Scherhaufera, aby se představil jako samostatný autor, vdechl svému debutu inspiraci z barokních pyrotechniků – zejména z díla
Jeho raketový start v oboru pyrotechniky byl neoddělitelně spojen s jeho uměleckým cítěním. Martińek nikdy nevnímal ohňostroj jen jako hlučný efekt, ale jako scénické představení, které má divákovi předat příběh, emoci, atmosféru i poselství. V jeho show se vždy snoubila precizní dramaturgie s přesně načasovanými efekty i hudbou.
Theatrum Pyroboli a zrod pyromuzikálu
V roce 1987 také zakládá skupinu Theatrum Pyroboli, která se stala ikonou české pyrotechnické scény. Se svým týmem začal Martínek realizovat nejen divadelní efekty, ale i velkolepé ohňostroje na firemních akcích, městských slavnostech, soukromých oslavách i různých performancích po celé republice i v zahraničí.
Do historie se zapsaly jeho ohňové happeningy, například symbolické spálení „lodě zla“ v Paříži, v roce 1992, slavnostní ohňostroj k výročí 100 let výroby nákladních automobilů v Tatře Kopřivnice, grandiózní ohňová show k 80. narozeninám sochaře Olbrama Zoubka nebo pravidelné rekonstrukce bitvy u Slavkova.
Martínkova schopnost kombinovat hudbu, světlo, choreografii a pyrotechniku vyvrcholila právě v žánru tzv. pyromuzikálu – ohňostrojného představení, kde každý efekt má své přesné místo v hudební kompozici. Libreta a scénáře k těmto show si často psal sám, některé z nich navíc doprovázel živý orchestr, což bylo v tuzemsku naprosto průlomové.
Festival IGNIS BRUNENSIS a další velkolepé projekty
Zcela zásadní kapitolou Martínkovy kariéry se stal mezinárodně uznávaný festival ohňostrojů IGNIS BRUNENSIS. Právě Martínek stál u jeho zrodu v roce 1998 tehdy na Kraví hoře a jeho show na brněnské přehradě či hradě Špilberk sledovaly přímo na místě desetitisíce lidí, další desetitisíce pak v ulicích města nebo z oken domů. Jeho vystoupení na tomto festivalu patřila k nejočekávanějším a nesla vždy hluboký umělecký rukopis – od scénografie přes hudbu, světlo, tanec až po účast sólistů, masek a tanečníků.
V roce 2022 připravil pro festival nejen úvodní ohňostroj, ale i soutěžní show s názvem „Labyrint lidských životů“. O jeho výjimečném přístupu svědčí i fakt, že v červnu 2024 byl na Martínkovu počest věnován úvodní festivalový ohňostroj na Brněnské přehradě a připomněl jeho největší umělecké úspěchy.
Inovace, řemeslo a umění
Co Ivana Martínka odlišovalo od ostatních, byla jeho schopnost spojit řemeslnou zručnost pyrotechnika s hlubokou uměleckou vizí. Díky svému vzdělání si sám vyráběl pyrotechnické prvky, navrhoval složité efekty, komponoval show včetně příběhu, kostýmů, scénografie, tance a vždy dbal na to, aby vše gradovalo v dokonalé harmonii.
Patřil mezi první, kdo v Česku povýšili ohňostroje z technické disciplíny na scénické umění. Pro své show psal originální scénáře a byl inspirací pro další generace pyrotechniků. Jeho ohňostroje byly vždy očekávanou, často vrcholnou součástí kulturních událostí.
Lidská stránka, přátelství a odkaz
Ivan Martínek nebyl jen technikem a tvůrcem, ale také kolegiální osobností, ochotnou předávat zkušenosti mladším kolegům. Stal se vzorem pro řadu začínajících pyrotechniků a jeho názory na dramaturgii a emoce v ohňostrojné tvorbě ovlivnily směřování celého oboru v Česku.
Byl obdivován i významnými osobnostmi české kultury – například slavný sochař Olbram Zoubek mu po jednom z představení napsal: „Nikdy jsem si nedovedl představit, že někdo může povýšit ohňostroj na umění. Vám se to podařilo.“ Sám Zoubek se pak stal pravidelným odběratelem Martínkovy pyrotechniky pro soukromé oslavy.
Pomíjivost, jedinečnost a smysl umění
Příprava každého Martínkova ohňostroje trvala týdny až měsíce, výsledek však byl otázkou několika minut. Vnímal to však jako zvláštní druh krásy – neopakovatelnost, pomíjivost a jedinečnost chvíle, která se už nikdy nebude opakovat. Největší odměnou pro něj byla radost diváků, jejich spontánní potlesk a silné emoce, které jeho dílo dokázalo vyvolat.
Nebál se ani ekologických otázek – upozorňoval, že dopad ohňostrojů je v porovnání s průmyslem minimální a že v životě je důležité vnímat i krásu, emoci a smysl společných zážitků.
Odkaz, který přetrvává
Smrt Ing. Ivana Martínka znamenala velkou ztrátu pro českou pyrotechniku i kulturní scénu. Jeho odkaz ale žije v každém ohňostroji inspirovaném jeho přístupem, v každém inovativním konceptu, který posouvá hranice tohoto výjimečného umění. Jeho život i dílo budou navždy inspirovat ty, kdo věří v sílu krásy, tvořivosti, emoce a sdíleného zážitku pod noční oblohou.
Video Česká televize studio Brno
Video rozhovor České televize z roku 2011
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10095690193-pred-pulnoci/311281381940097/
Audio český rozhlas
Nejnovější komentáře